E-ticaretin 1 trilyon 800 milyar TL işlem hacmine ulaşması bekleniyor.
HANDE BERKTAN
Enflasyonun da etkisiyle Türkiye’de elektronik alışveriş cirosunun yıl sonunda 1 trilyon 800 milyar TL’ye ulaşması bekleniyor. Perakendede e-ticaretin payı dünya ortalamasına göre yüzde 20 olmasına rağmen ihracattaki payı yüzde 1’in altında. altında kalıyorum. Bu oran dünya ortalaması olan yüzde 5’in çok altında.
BloombergHT’nin sorularını yanıtlayan Elektronik Ticaret İşletmecileri Derneği (ETİD) Yönetim Kurulu Başkanı Emre Ekmekçi, “E-ticaretin büyüme performansına ilişkin olarak 2022 yılının ilk 5 ayını büyüme ile tamamladık. Bu yılın ilk 5 ayında ise geçen yılın aynı dönemine göre yine süreç hacimlerinde büyüme görüyoruz. Bu yıl deprem döneminde bir buçuk aylık bir süre sakinlik yaşandı. Reklam yatırımlarının azalması, ticaretin durması gibi etkenler nedeniyle e-ticaret sektörü yavaşladı.
2022 için 800 milyar TL. Bu yıl yüksek enflasyonun etkisiyle yıl sonunda Türkiye genelinde e-ticarette 1 trilyon 800 milyar TL. Ciro rakamlarına ulaşabiliriz. Cirodaki yüzde 120’lik artışa rağmen süreç hacimlerindeki artış yüzde 25 ile sınırlı kaldı. Ama örf ve adetlere bakmak lazım, kıymetli olan değerler hangi rakamlara ulaştıysak o olacaktır. Bu yıl sonunda hedefimiz adet bazında yüzde 40 büyüme sağlamak” dedi. konuştu.
ETID “KOBİ’lerin e-ticarete girişi yavaşladı”
Pandemi döneminde e-ticaret yapan işletme sayısı 7 kat arttı ve işletme sayısı 550 bine ulaştı. ETİD Lideri Ekmekçi, büyük işletmelerin e-ticarete yönelmesine rağmen KOBİ’lerin e-ticarete girmesinde bir duraklama olduğunu belirtiyor. Segmentin amacı e-ticaretteki işletme sayısını 800 bine çıkarmak.
“E-ticarette giyim, elektronik ve süpermarket kategorileri hızla büyüdü”
Başta giyim, elektronik, süpermarketler, dış mekan artefaktları ve otomotiv sektörleri olmak üzere e-ticaretteki büyümenin güçlü olduğunu belirten ETİD Önder, “Pandemi sürecinde e-ticarette gıda, temizlik ve hijyen ürünlerine kategorik bir talep oluştu. dönem. Artık normalleştik, olağan tüketim kümelerine geri döndük. En büyük büyüyen kategori giyim, dokuma. Elektronik çalışmalarını izliyor. Pandemi sonrası iz bırakan kategori ise süpermarket kategorisi oldu. Pandemide başlayan bu yeni kümeye ait tüketicilerin tercihinin devam ettiğini görüyoruz. Süpermarket ürünleri e-ticarette en çok ciro yapan ilk üç kategoriye girmeyi başardı ve bu trend devam ediyor. İlginin arttığı bir diğer kategori ise yılda yüzde 350 büyüyen outdoor kategorisi. Akabinde yatırım aracı olarak görülen otomotiv segmentindeki büyüme çok hızlı ilerliyor.” söz konusu.
“E-ticaret 5,9 trilyon dolarlık küresel pazar büyüklüğüne ulaştı”
Türkiye genelinde e-ticarette alınacak çok yol olduğunu söyleyen ETİD Lideri Ekmekçi, e-ticaretin ihracattaki payının yüzde 1’in altında olduğuna dikkat çekti. Sağlıklı büyüme için e-ticaretin ihracattaki payının yüzde 5 civarında olması gerektiğini belirten Ekmekçi, “Dünyaya baktığımızda toplam e-ticaret hacmi 5,9 trilyon dolar. Şöyle düşünürsek kendi iç pazarımız çok küçük. E-ticaretin perakendedeki payı 2020’de yüzde 15’e, 2021’de yüzde 17’ye ve 2022’de yüzde 20’ye ulaştı. Yani tüketicinin yaptığı her 5 alışverişten biri internet üzerinden yapılıyor. Perakendede e-ticaretin payı oldukça yeterli. Ancak ihracattaki payı halen %1’in altındadır. Sağlıklı olan ise dünya ortalaması yüzde 5. Bu nedenle dış pazarlarda daha fazla pay almak için stratejiler geliştirmeliyiz. Eserleri yabancı tüketicilere nasıl satabiliriz konusu önümüzdeki dönemde gündemimizde olmalıdır. Tüketiciler artık daha fazla kişiselleştirilmiş hizmet bekliyor. Verileri işlemek ve buna göre yapay zeka uygulamak önümüzdeki dönemde en fazla katma değeri sağlayacak unsur olacak. Büyük Türk markalarının daha aktif olması gerekiyor. Girişimcilerimizin faydalanması gereken e-ihracat takviyeleri var” dedi.